Elektroauto…jako tramvaj na čtyřech kolech

V našem výzkumně-vývojovém centru jsme měli možnost vyzkoušet si elektromobil značky Kia Niro o výkonu 150 kW a kapacitě baterie 64 kWh. Při převzetí mělo auto najeto 20 709 km, což vypovídá o tom, že baterie měla za sebou už minimálně 50 nabíjecích cyklů. A jak si elektromobil během testovacího víkendu vedl?

Cesta tam

Testovací jízdu jsme odstartovali z našeho výzkumného centra ve Stráži nad Nežárkou ve 13:09. K získání dalších informací o trase jsme využili funkci stopaře z aplikace Mapy.cz. Cílová stanice se nacházela v Oslavanech u Brna. Ve chvíli, kdy jsme se vydali na trasu, byl stav baterie zhruba 95 % s dojezdem 413 km. Počasí příliš nepřálo, během cesty pršelo a venkovní teplota se pohybovala okolo 5°C. V momentě, kdy jsme v autě zapnuli topení, se snížila dojezdová vzdálenost jednorázově o 10 km, nicméně během jízdy se už dál v závislosti na zapnutém topení dojezd neměnil a odpovídal najetým kilometrům. Naopak ve chvíli, kdy jsme v cílové stanici topení vypnuli, dojezd se opět o 10 km navýšil.

Do Oslavan jsme dorazili v 15:08. Celkově jsme urazili dle aplikace v mobilu 134 km, dle tachometru v elektromobilu 135 km. V cílové stanici sliboval displej na palubní desce dojezd ještě dalších 281 km.

Údaje ze stopaře (aplikace Mapy.cz), trasa Stráž nad Nežárkou – Oslavany

Stav baterie byl po ujetých 135 km zhruba 65 %. Když jsme odečetli v cílové stanici zbývající kilometry dojezdu od počtu kilometrů při startu, zjistili jsme, že jsme 2 km v plusu. Je to tím, že jsme během jízdy využívali rekuperaci.

Rekuperace je proces využívající setrvačnosti pohybujícího se automobilu v momentě, kdy potřebujeme vůz zpomalit nebo úplně zastavit. Při rekuperaci dojde k plynulému přechodu pohonné jednotky vozidla do generátorového režimu. Během generátorového chodu dochází k výrobě elektrické energie, která se vrací zpět do baterie. V praxi to funguje tak, že při sešlápnutí plynového pedálu vůz zrychluje (pohonná jednotka energii spotřebovává) a při uvolňování plynového pedálu dochází pomocí rekuperace ke zpomalení, případně úplnému zastavení vozidla (pohonná jednotka energii vrací do baterie). Volba stupně rekuperace odpovídá tomu, jak intenzivně bude automobil brzdit v momentě, kdy povoluji plynový pedál. Elektromobil nabízí celkem 3 rekuperační stupně. Rekuperační stupeň volíme pomocí páček pod volantem. My jsme během jízdy využili nejintenzivnější stupeň rekuperace, čímž se nám podařilo nahradit funkci brzdového pedálu a tím jsme zbytečně neopotřebovávali brzdy vozidla. Volbu rekuperačního stupně může uživatel mimo jiné vidět ve spodní části displeje na palubní desce (1 nejslabší, 2 střední, 3 intenzivní).

Displej na palubní desce informuje řidiče také o charakteru jízdy. Naše jízda byla převážně úsporná. V cílové stanici jsme nechali auto přes noc nabíjet. Po nabití byla dojezdová vzdálenost pouhých 435 km (výrobce uvádí plné nabití s dojezdem zhruba 455 km). Vysvětlujeme si to tím, že baterie už má za sebou víc jak 50 nabíjecích cyklů, proto jsme pravděpodobně nedosáhli 100 % nabití. Jedná se tedy o určité opotřebení baterie. Dalším důvodem, proč jsme nedosáhli plného nabití, může být také fakt, že během noci se pohybovala venkovní teplota okolo 0°C, čímž mohlo dojít ke snížení kapacity baterie.

Cesta zpět

Na zpáteční cestu jsme vyrazili v 9:23. Venkovní teplota byla 6°C a po zapnutí topení v autě se dojezd opět jednorázově snížil tentokrát o 6 km. Při zpáteční cestě jsme neodolali zastávce v Klobáskovém ráji, tak se nám cesta malinko prodloužila. Záměrně jsme také volili náročnější terén. Co si představit pod náročnějším terénem?  Jednalo se hlavně o rozdílné převýšení (jednoduše řečeno nahoru a dolů) a také, jak říká náš ředitel výzkumného centra, cesta „jako když kopneš do hada“ (samé zatáčky). Na trase Oslavany – Stráž nad Nežárkou jsme urazili tentokrát 185 km (dle stopaře v aplikaci mapy.cz to bylo pouhých 178 km, aplikace byla spuštěna až po 7 km jízdy).

Údaje ze stopaře (aplikace Mapy.cz), trasa Oslavany (resp. Čučice) – Stráž nad Nežárkou

V cílové stanici nám elektromobil sliboval dojezd ještě dalších 225 km a stav baterie byl zhruba 53 %. Po odečtení zbývajících dojezdových km od dojezdové vzdálenosti při startu v Oslavanech jsme zjistili, že jsme 25 km ve ztrátě. Je to tím, že naše jízda už nebyla tolik úsporná, zpáteční cesta byla svižnější a terén náročnější.

Po příjezdu v 11:53 jsme dali baterii ihned nabíjet. Pro nabíjení jsme využili přípojku, kterou máme k dispozici na dílně s výkonem 2,7 kW (standardní zásuvka s jističem 16 A). Stav baterie jsme chodili prvních šest hodin pravidelně kontrolovat. Každé dvě hodiny se baterie nabila vždy o 5 %.

Stav baterie po 6 hodinách nabíjení

Jak se nám jízda v elektromobilu jevila celkově

Obecně, ve srovnání s vozidly se spalovacími motory, elektromobil nemá ani spojku ani převodovku. Chvílemi nám to připomínalo jízdu v tramvaji. Po sešlápnutí plynového pedálu bylo zrychlení okamžité a plynulé bez cukání, které můžete pocítit u vozů se spalovacími motory při změně rychlostního stupně. Nesouhlasíme s tvrzením, že by auto bylo při zrychlení lenivé, a to ani do kopce. Elektromobil Kia Niro jsme srovnávali s naším užitkovým vozem Kia Sportage s dieselovým motorem v automatu. Hlučnost nebo v tomto případě spíš bezhlučnost obou aut byla celkem srovnatelná. Někdo může namítnout, že potřebuje slyšet zvuk motoru. Dle mého názoru: pokud nejsem fanda do tuningu nebo nemám manuální převodovku, tak mi zvuk burácejícího motoru zas až tak nechyběl. Zvuk auta nás tedy nikterak nerušil ani neznervózňoval.

Na pár nevýhod jsme během dalšího testování elektromobilu přece jen přišli. Hlavní nevýhodou je skutečnost, že dlouhodobé využívání rychlonabíječek vede k razantnímu zkrácení životnosti baterie. Pokud používáte klasickou palubní nabíječku v kombinaci s běžnou domácí zásuvkou, je doba nabíjení extrémně dlouhá. Jiné je to u Wallboxu, ale za něj si uživatel musí připlatit, není součástí dodávky elektromobilu.

O tom, jaké máme možnosti nabíjení, případně jak se dá nabíjení zrychlit, si však povíme zase někdy příště.

Závěrem

Při koupi automobilu vždy záleží na tom, co uživatel od vozidla očekává. Většinou chceme, aby auto bylo stále v pohotovosti a mohli jsme se jednoduše a bez starostí přepravit z místa A do místa B. Ovšem u elektromobilů je nutné cestu dobře naplánovat s ohledem na to, abychom dojeli do cíle. Musíme brát v potaz možnosti nabíjení během delších cest a v ideálním případě i možnost auto garážovat.

Popravdě, nejsem tak velký optimista, abych si dokázala představit, že lidé na sídlišti by přijeli z práce a najednou všichni chtěli nabíjet své elektromobily. I kdyby se stal obrovský zázrak a my měli dostatek lithia pro baterie a každé parkovací místo by mělo svou nabíječku, v životě by to stávající síť nebyla schopna utáhnout.

Na druhou stranu, pro někoho, kdo má byt s garáží nebo rodinný domek třeba i s fotovoltaikou a akumulací, dojíždí většinou jen do práce, na nákup nebo menší rodinné výlety, může být elektromobil docela příjemná volba.

Mě samotnou testování elektromobilu mile překvapilo. Auto bylo pohodlné, svižné, nabídlo mi dojezd přes 400 km. Mohla jsem si během cesty zapnout topení bez obav, že bych nedojela, což u některých elektromobilů není samozřejmostí. Tento typ elektromobilu bych si dokázala představit jak do města, tak i na výlet s rodinou (ideálně do 400 km).

Další otázkou může být také to, zda se elektromobily na trhu udrží. První pokusy o zavedení elektromobilů se objevily už v první polovině 19. století, ale tyto pokusy vždy zdárně vytlačily auta se spalovacími motory.

Já osobně elektromobil beru jako určitý stupeň vývoje mezi spalovacími a vodíkovými motory.

O tom jaké zkušenosti s elektromobilem mají naši kolegové z Jihočeského vědeckotechnického parku se můžete dočíst zde.

Shrnutí

Elektromobil: SUV Kia Niro. Výkon 150 kW, kapacita baterie 64 kWh.

Výchozí stav: Najeto 20 709 km, tj. min. 50 nabíjecích cyklů. 3 rekuperační stupně.

Naše testovací jízda: Stráž nad Nežárkou – Oslavany a zpět. Cca. 320 km.

Počasí: 5-6°C, pod mrakem, deštivo

Výhody: okamžité a plynulé zrychlení, bezhlučnost, možnost využití rekuperace.

Nevýhody: rychlonabíječky snižují podstatně životnost baterie, běžné nabíjení je extrémně dlouhé, opotřebení baterie.

Jsem duší projektů Energie na dlani a Jít zelenou cestou. Jsem součástí výzkumného týmu v oblasti energetické soběstačnosti, úspor energií a obnovitelných zdrojů energie. Předávám lidem zkušenosti a inspiraci ať už z oblasti vodních elektráren, solárních systémů, malých domácností nebo velkých průmyslových objektů. A jak jsem se k tomu dostala? To si můžete přečíst zde>>