Tam, kde nebylo možné vytvořit dostatečně prostornou kašnu pro umístění klasické Francisovy turbíny, přišla na řadu speciální úprava Francisky. Konkrétně se jedná o dvojčinnou Francisovu turbínu, kde byl původní model jednoho oběžného kola nahrazen dvěma oběžnými koly menšího průměru se společnou hřídelí.
Hydraulická účinnost byla sice o něco horší, ale na druhou stranu bylo možné plně využít hydrologického potenciálu dané lokality s podstatně menším stavebním uspořádáním.
Dvojčinná Francisova turbína je vždy umístěná horizontálně a voda dopadá kolmo na oběžné lopatky stroje vůči dnu kašny.
Jak bylo zmíněno, celý systém byl tvořen dvěma oběžnými koly. Jedno kolo bylo levotočivé a druhé pravotočivé z důvodu zachování jednotného směru otáček. Výhodou tohoto uspořádání bylo také to, že se nevytvářely dynamické víry, které by zhoršovaly účinnost stroje.
Dvojčinná Francisova turbína měla více modifikací s jednočinnou nebo dvojčinnou regulací a spojenou či oddělenou savkou.
Jednočinnou regulaci chápeme tak, že oba segmenty rozváděcích lopatek byly spojeny jednou regulační hřídelí, tudíž se obě turbíny otvíraly i zavíraly souběžně.
Dvojčinná regulace měla segmenty rozdělené na dvě regulační hřídele, a každou turbínu bylo možné regulovat zvlášť.
Toto řešení se u Kaplanovy turbíny z principu neprovádělo, protože Kaplanova turbína má daleko širší regulovatelný rozsah průtoku vody strojem a je pro daný průtok konstrukčně menší.
V České republice vyráběly tento typ turbín dvě společnosti. První z nich je UNION České Budějovice a druzí byly Prokop a synové z Pardubic. V České republice se jednalo celkem o raritu, bylo zde osazeno jen pár kusů.